L’altre dia caminant pel centre vaig veure que s’estava retolant el futur museu de la bicicleta. Veure Bike Museum va ser com una gota que fa vessar el got. Vaig pensar que ja n’hi havia prou de maltractar la nostra llengua i identitat.

És un tema que fa dies que em ronda pel cap i penso que potser és hora de començar-ne a parlar seriosament, perquè ens estem situant en uns escenaris que no tenen cap mena de lògica, maltractant i ignorant no només la nostra llengua, sinó també les nostres arrels i la nostra forma de ser.

Tot i que en el cas concret del museu de la bicicleta s’està replantejant, cosa que celebro, no és un fet aïllat sinó més aviat el contrari. Estem enmig d’una proliferació d’anglicismes i de termes de promoció del país importats.

En aquest sentit i enmig d’aquest debat, em venen al cap els eslògans aquells Andorra, el país dels Pirineus, i altres que ens arrelaven al territori, a la llengua, a la nostra forma de ser, a la nostra identitat com a país. I darrerament, no només no hem recuperat eslògans com aquell sinó que estan proliferant i estem mimetitzant termes que fa servir tothom. El mateix que s’està dient aquí és el que pot dir qualsevol altre indret, ja siguin el Music o el Multisports Festival, com la Shopping Mile, o altres esdeveniments i espais.

És hora de fer un punt i a part. No té cap mena de sentit ni segueix cap lògica aquesta anglinització.

Gran nombre de visitants que tenim ens prové de les regions veïnes més properes: Catalunya, l’Aragó i el País Valencià de manera important, pel sud, i de Migdia Pirineus i Llenguadoc-Rosselló, pel nord. Tampoc hi ha un volum de clientela que justifiqui aquestes denominacions, amb les quals estem perdent tota connexió amb el nostre territori, la nostra història i la nostra identitat, d’una manera absolutament gratuïta i ridícula, i mancada de tot sentit.

Diguem prou ja d’aquest abús dels anglicismes i termes genèrics per a la promoció turística. I més important encara: fem l’esforç de reandorranitzar-nos, de posar en valor la nostra llengua, per recuperar missatges de país, turístics i culturals ben arrelats al que som, i que no hauríem de deixar de ser.



(Diari d'Andorra, 2 de setembre del 2022)